I
Miramar sammanstrålar fem vinddrivna personer på ett pensionat i Alexandria på
femtiotalet. Det har uppenbarligen sett sina bästa dagar. Vad Mahfouz beskriver
är en efterkolonial kulissvärld som motsvaras av ett moraliskt
vakuum. Tre av pensionatsgästerna tillhör en yngre generation.
En av dem är en Dostojevskijgestalt, en annan opererar på svarta
börsen. Berättaren, en äldre journalist, som avsagt sig världen
och söker ro på pensionatet, får ett – bara alltför schematiskt
– exempel på tidens förbistring och tycker sig se världen som i
en spegel. Alldeles uppbygglig är bilden inte. Den visar
förräderi, opportunism, lyxbegär och cynism.
Men mitt i denna
depraverade halvvärld rör sig den renhjärtade Zahra, bondflickan
som på samma gång inkarnerar det genuina Egypten och är omgiven
av ett nästan överjordiskt ljus. Kanske har hon rentav något av
Indras dotter och man erinrar sig Mahfouz uttalande: ”Skrivandet
är min unga fästmö”.
Miramar är en klassiker från 60-talets Egypten.