I sin nya roman
I Goyas tecken
återknyter Torbjörn Säfve tematiskt till de
framgångsrika romanerna om Majakovskij och
Aguéli. Få svenskar kan som Säfve fånga de
stora, skapande personligheterna. Här målar
han med bred pensel i en närmast filmisk
berättarstil.
I Torbjörn Säfves nya roman möter vi en
Goya vars främsta kännetecken var en
kroppslig och passionerad egocentricitet.
Kavat kaxig stod han mot överheten - som en
boxare eller en toreador som siktar in
värjan mot maktens tjurnacke. Okuvlig i sitt
motstånd mot underkastelsens förespråkare
och svag i kvinnornas händer. Hans liv är
sensuellt och hårt och en ständig kamp för
att vara trogen sina ideal och gå emot
anpassligheten. Som ung gick han i kyrkans
dekorationsskola i hembyn Fuendetodos och
fick ständigt höra att han inte målade som
man skulle, inte höll sig till mallen. Och
det var just det som kom att känneteckna
hans måleri; att gå utanför mallen, att på
sätt och vis bli den förste surrealisten.
Efter att ha sett Calderons pjäs "La vida es
sueno" på teatern i Zaragoza med sin
blivande hustru, reflekterar han ideligen
över pjäsens påstående om att lyckan och
lidandet är illusioner. På samma sätt
reflekterar Torbjörn Säfve över Goyas liv,
om konstens villkor och om hur den stagnerar
när den drivs till perfektion.
Pressmeddelande:
Datum: 2000-12-14
Det Stora Litteraturpriset
går till Torbjörn Säfve
Vi vill härmed meddela att Det
Stora Litteraturpriset för år
2000 tillfaller författaren
Torbjörn Säfve för dennes roman
"Jag
brinner".
Motivering:
För hettan i språket och den
levande historiebeskrivningen av
ryska kulturklimatet under
1900-talets början. Men framför
allt för att han genom sin roman
öppnade dörren i våra hjärtan
för poeten Majakovskij.
www.litteraturklubben.nu |