Hur blev människan människa? Och varför? Skapades hon av Gud på den
sjätte dagen, som Gamla testamentet berättar, för att bli hans avbild?
Eller är hon en produkt av en pågående automatisk utvecklingsprocess
utan mening, Darwins evolutionslära? I länder som USA och Polen
diskuteras vilket skolbarnen skall få lära sig.
I Fenomenet människan tar en troende kristen
ställning: människan är en skapelse av evolutionen.
Pierre Teilhard de Chardin,
jesuitpater och paleontolog, bjuder oss med på en fascinerande resa
genom vår planets utvecklingshistoria under ofattbara tidrymder från
atomernas och de första cellernas värld till människans. Det är
utvecklingen på det "inre", psykiska planet, som han intresserar sig
för, utvecklingen till en allt högre grad av medvetande, till den
mänskliga tanken. Det är den som sedan "artificiellt" driver
evolutionen vidare, mot en kulturell och social globalisering.
Men evolutionen gör inte halt, den
fortsätter sitt sökande för att i en avlägsen framtid - och här blir
vetenskapsmannen mystiker - nå sin fulländning i en punkt, en
transcendent riktpunkt, som han kallar Omega - eller Gud.
Pierre Teilhard de Chardin
(1881-1955) var jesuitpater och paleontolog. Som ung ordensbroder
undervisade han i fysik och kemi vid jesuitkollegiet i Kairo. Efter
fördjupade studier i geologi och paleontologi - och tjänstgöring som
sjukvårdare i första världskriget - doktorerade han 1922 vid Sorbonne.
Under 1920-talet deltog han i olika paleontologiska expeditioner till
Kina. Där kom han att stanna i tjugo år. I Peking färdigställde han
manus till sitt huvudverk Fenomenet människan, där han utgår från
Darwins evolutionslära. Men katolska kyrkan vägrade honom
tryckningstillstånd: boken hade överskridit gränsen mellan vetenskapens
och trons domäner.
Sina fyra sista år bodde han i New York,
knuten till Wenner-Gren-stiftelsen för antropologisk forskning. Efter
hans död behövdes inget tryckningstillstånd, boken kunde publiceras.
Citat
ur boken
Denna biologiska invasion av en ny animal
typ, som steg för steg eliminerar eller tar i sin tjänst alla former av
liv som inte är mänskliga; denna oemotståndliga lavin av åkerfält och
fabriker, detta ständigt allt väldigare byggande med materia och idéer!
Säger inte alla dessa tecken, som vi dagligen ser utan att ens försöka
tyda dem rätt, att någonting har hänt som förändrar hela vår planet?
Världens utväg, framtidens port, ingången
till det "övermänskliga" öppnar sig varken för några få gynnade
individer eller för ett ensamt folk, som skulle vara utvalt framför
andra. Portarna öppnar sig först när alla tillsammans skjuter på i en
riktning där alla kan förenas — för att till sist nå sin fulländning i
en jordens andliga förnyelse.
Förgäves försöker vi för att slippa ändra på
våra vanor lösa mellanfolkliga konflikter genom gränsregleringar; eller
betrakta mänsklighetens outnyttjade verksamhetslust som "fritid" att
utfylla med förströelser. Så hastigt som händelserna nu utvecklar sig
kommer vi snart att törna hårt emot varandra, och något kommer att
explodera om vi envisas att vilja använda de materiella och andliga
krafter, som från och med nu är av världsformat, till att skydda våra
gamla ruckel.
Fredliga erövringar, arbete i glädje: detta
— och inte makt som står mot makt — är vad som väntar oss i ett
världens inre samväxande till ett helt, ett enigt uppbyggande av en
jordanda.
Men hur kommer det sig att våra första
försök att nå det stora målet inte tycks ha annan effekt än att driva
oss ännu längre därifrån ... ?
Genom själva sin logik leder oss våra
bemödanden att koordinera och organisera linjerna i världen, när vi väl
avvisat individualismens och raslärans irrläror, fram till perspektiv
påminnande om de första filantropernas ursprungliga intuition. Ingen
framtida utveckling att vänta för människan annat än i förening med
alla andra människor. Gårdagens drömmare anade att det förhöll sig så.
I viss mening ser vi detsamma som de såg. Men vad vi bättre än de
inser, helt enkelt därför att vi "står på deras axlar", det är
mänsklighetens kosmiska rötter; det är också det särskilda fysiska
råmaterial som den är gjord av; slutligen dess specifika natur, som de
bara kunde ana och som vi, för att undgå att se, måste blunda för med
vett och vilja.
Teilhard
de Chardin and the Noosphere
A Foreboding of the Internet
Crucial to the process of human evolution,
i.e. to progress is, in Teilhard's view, scientific research. In the
past such investigations were isolated, sometimes no more than the
hobbies of individuals. "Today we find the reverse: research students
are numbered in the hundreds of thousands-soon to be millions-and they
are no longer distributed superficially and at random over the globe,
but are functionally linked together in a vast organic system that will
remain in the future indispensable to the life of the community." (p.
106) One can't but think of today's "Internet," yet this was written
forty-six years ago.
Indeed, Teilhard was acquainted with the
early forms of the key element in that "organic system." He writes,
"And here I am thinking of those astonishing electronic machines (the
starting-point and hope of the young science of cybernetics), by which
our mental capacity to calculate and combine is reinforced and
multiplied by the process and to a degree that herald as astonishing
advances in this direction as those that optical science has already
produced for our power of vision." (p. 110) Obviously Teilhard had only
a faint hint as what was actually to occur.
But what of the ultimate future, if any.
Teilhard says there are no guarantees, "synthesis implies risk." "Life
is less certain than death." (p. 117) However, if evolution does in
fact reach a final stage it will be "the self-subsistent centre and
absolutely final principle of irreversibility and personalization: the
one and only true Omega." (p. 121) Teilhard's hope for the future of
the noosphere is found in what he called the "Omega Point," perhaps the
most controversial aspect of his thought. To understand it, we return
to The Phenomenon of Man.
Rev. Phillip J. Cunningham is a
retired priest living in San Francisco. He graduated from UCLA, taught
at the Johns Hopkins Unversity, served as a priest in Venezuela and
Rome and currently writes and lectures on Bible studies.
|